onsdag 23. november 2011

Toving er ingen eksakt vitenskap

Det å tove strikkede eller heklede ting i vaskemaskin er rett og slett en risikosport og slett ikke for pyser eller de med dårlige nerver. Dette vet de fleste som har tovet i maskin, og spesielt de av oss som har vært mindre heldige med våre tovinger.

Svigermor fikk et par tovede votter av oss til jul i fjor og ene svigerinnen min ba så pent om å få et par til bursdagen sin. Hun fikk gavekort på dem til bursdagen i juli og vottene kom endelig på pinnene nå i helgen. Det går fort unna, men garnet er et rent helvete å strikke med, så det går med mye tid på å grue seg i forkant.

Oppskriften er min egen. Garnet er Mor Aase kjøpt på Rema 1000 og det har lilla magebånd. Det er samme farge, og samme innfarging, men det er to forskjellige nøster siden jeg bruker ett nøste pr vott. Pinne nr 5.

Etter første toving hadde den ene votten krympet noe, mens den andre bare hadde blitt litt pusete. Ny runde på 40 grader i maskina og slik ble resultatet;


Den største votten er nå i vaskemaskina på kortprogram 40 grader med et håndkle. Nå er jeg spent på hvordan den ender opp! Den minste votten passer meg perfekt så den har jeg lagt til tørk. Håper jeg slipper å strikke et nytt par for jeg hadde håpet at jeg kunne overlevere dem f.k. søndag.

Ingen kommentarer: